Wajt

Jak jsem psal, přijde mi to hodně přehnaný tvrzení. Jasně punch-ins přiznával i Muhammed, prostě se opravuje. Ale nastříhat to tón po tónu je jiná liga. Hlavně mi jde o to, že si neumím představit, aby byl výsledek takový.

Nedávno jsem narazil na diskuzi, kterou s ohledem na naprosto ikonický postavení týhle desky považuju za mimořádně zajímavou. Do jaký míry to bylo zahraný a nakolik je výsledek čistý studiový edit? Chris Münzner nedávno v reakci na poučování jednoho nejmenovanýho člověka (asi ho pár lidí tady zná), který tak nějak naznačoval, že Muhammed nesl hlavní zásluhu a zbytek osazenstva, především Münzner a Großmann, by bez něj nemusel nikdy prorazit, úštěpačně prohlásil, že Muhammed to nahrával "note for note". To může znamenat cokoliv, ale když se člověk povrtá v některých zvukařských fórech, najde tvrzení, že ta deska se zjevně nahrávala doslova note for note, tzn. náběr precizních jednotlivých tónů a následný sampling do midi šablony.

Osobně mi to přijde dost ujetý, už jen z toho důvodu, že Epitaph na rozdíl od mnoha tech deathů zní velmi živě. Někdo tvrdí, že tam nejsou absolutně slyšet ataky na strunu, je maximálně potlačená dynamika úhozů...já to teda takhle nevnímám, přijde mi, že třeba alternate picking v sólech je právě parádně slyšitelný. Nicméně mě zajímá názor dalších. Z mýho hlediska to je asi nejlíp nazvučená tech-DM deska vůbec, takže nakolik je to editem a nakolik "rukama", mě dost tankuje.

Vlastně by mě to nenapadlo řešit, páč jsem Necro viděl 7x živě a o tom, že to uměli zahrát bez problémů, nebyla žádná.
Taky je známo, že Münzner a Großmann se s Muhammedem nerozešli v dobrém a dneska je Münzner hráčsky jistě výš, tudíž ho nepochybně sere, když mu každý píše v duchu "nice try but Epitaph was a work by the genius/God".

Nejsem naivní, abych si myslel, že tohle je nahraný v kuse, na první dobrou. Muhammed sám říkal, že se opravovalo, dokud to nebylo dokonalý. Ale nevím, zda by ho těšilo udělat midi skládačku. A taky mě zajímá, jestli by šlo realizovat v roce 2004 z midi skládačky takhle skvěle znějící nahrávku.

Postřehy vítány

Zajímavý, zatím se reporty dost trefovaly do mých dojmů, ale pátek v mnoha případech vidím opačně.
Wiegedood vs. Nordjevel. Zatímco Wiegedood mi přišli skvělí, s nařachaným zvukem, sympatickou prezentací bez jakýchkoliv zbytečných keců a výtku bych měl snad jen k tomu, že nehráli v noci (třeba místo Gorgoroth, který mi znovu potvrdili, že snad neexistuje hloupější blackmetalová kapela, která má nějaký jméno), tak z Nordjevel, na který jsem se strašně těšil, jsem odcházel rozpačitý. Bylo to ok, i když zvuk mi nepřišel v rámci standardu Obscure stage nic extra, ale srovnám-li to s vystoupením v Octagonu, kde se hrálo hlavně z Necrogenesis, tak to byla slabota. Druhá kytara chyběla, Dominator mastil, ale ty škopky prostě ven nelezly 2x čitelně, brát mě to víc začalo až na Sunset Glow. Za začátku taky nic moc nasvícení.
Nile (spolu s Deicide) jsou krásnou ukázkou, jak byly ze začátku některý sety na hlavních pódiích zvukový průser, ale na konci paráda. Palec nahoru Krisiun, který jsem viděl x-krát a nic jsem nečekal, ale bavili a tlačili. Podobně jako třeba o den dřív Dying Fetus a v sobotu Deicide. Fajn, že i tyhle old school deathy obstojí víc než důstojně v přímý konkurenci mladších kapel.
Taky jsem rád, že se někdo odvážil napsat nepříjemnou pravdu o Immolation. Jasně, je to kult, ale na živo to je dobrých deset let velmi nedůstojný a ve srovnání s tím, jak dál tlačí podobně starý sebranky, vlastně smutný.

Za mě jednoznačně palce nahoru za zvuk drtivý většiny kapel na Obscure stage, zmíněnou slámu (teď nemyslím slam), cisterny s vodou - i když ještě jedna by se třeba u východu z Octagonu hodila - a plzeň do skla. Snad prvně jsem na BA zažil přijatelný pivo. Výkyvy v kvalitě u jednotlivých výčepů a výčepních pochopitelně byly, ale až na jeden případ, kdy to pivo slečna řádně pomučila, se člověku nekřivila huba a nebylo nutný na pivo odbíhat ven. Problém jsem měl s proudem (snad s výjimkou nealka), ale to bude tím, že jejich produkce mi jednoduše nejede nikde a nikdy.

Jako největší mínus bych viděl velmi často špatný zvuk na začátku setů na hlavních pódiích, zjevně daný absencí celkové zvukovky. Fajn, že to v drtivé většině případů zvukař během dvou skladeb srovná, ale taky se stane, že kapela otevírá skvělým songem, který naneštěstí zní naprosto zpraseně. Nejsem taky nijak nadšený z návratu Octagon stage. Zvuk tam na hodně, především rychlejších kapel nebyl ideální a když se připočte "jednosměrka" a lidi snažící se uprostřed setu protlačit k pódiu/odejít od pódia, je zážitek poloviční.

Co se týká cen, dalo se to čekat, BA koneckonců roky není charita. Některý věci jako ta pizza za 6 kilo, wrap za 3 kila nebo klobása za 180 spíš úsměvná záležitost, za +/- dvě kila se ale u některých stánků dalo najíst obstojně a v hospodách to dnes není jiný. Omezení stánků ve městě, reps. na přístupových cestách zamrzelo, především mi chyběl můj oblíbený primátor s dobrým pivem a rožněm. Jsem ale rád, že zůstal mordýř, který nabízel skvělý pivka za fér ceny do skla.

Octagon dobrý, hlavně na black. Chce to být ve předu, potom je to super. Nordjevel i Antaeus super, především první jmenovaní naprostá rychta.

Rychlost, technika, produkce samozřejmě stoprocentní. Ale ta fenomenální kompozice a postupy?! Za mě nehodnotitelné ;)

Souhlas s Bizzem. Za mě absolutní top. Od předchozí tvorby RoN, která mě z desek závratně neoslovila (na rozdíl od koncertů), je to neskutečný posun. Btw. nedokážu si představit, že by tohle bylo nazvučený jinak než "chemicky" a zároveň to neztrácelo poměr čitelnost/tlak.

Jeden z nejlepších koncertů, jaké jsem viděl.

Nejlepší den festu.
Fallujah naprostý diktát, bicí nahoře nevadily, protože prostě psaly. Já jsem se ale jen utvrdil, že Harvest mi sedí nejvíc z jejich tvorby a vrchol přišel už s prvním válem Cerebral Hybridization.
Cryptopsy za mě slušný. Matt je dobrej vokalista, tady musel přeřvávat pochybný, stupidní Wormovy party, který tak, aby zněly učelně, může dát snad jen sám Worm. Celkově to nebylo precizní, ale Non So Vile prostě baví, s jednou kytarou lepší, než kdyby hráli Whisper/Beg.
Nile....zvuk v rámci mezí ok, mně se prostě jejich živý sound kytar moc nelíbí. Sanders i v rámci jeho kytarového standardu předvedl podprůměr. Zachraňoval to Kollias a super setlist. Nástupce Dallase je lepší hráč, ale zase horší vokalista. Mohlo být lépe.
Emperor super, mnohem lepší, než jsem čekal. Nemám co vytknout. Z Anthems posranej nejsem, ale tohle stálo za to.
U Opeth mám v posledních letech problém s nazvučením. Mají to nastavený na současnou tvorbu a když začnou hrát starý tvrdší věci, nemá to potřebný koule, především škopky.
Suffo - tedy hráči - neskutečný. Ale ten vokál, ten vokál...bolelo mě to, pro mě nejhorší náhrada za Franka, jakou jsem zažil (John, Ricky).
Noise pak hodnotím hodně pozitivně, dobrá změna na závěr.

DR: Dillinger bych podepsal do posledního písmene.

aktuálně

diskuze